יום ראשון, 6 במרץ 2011

שושן- בגדי מלכות

לפני הקמת אידרא כונתה החנות העתידית "שושן". זה היה שמה הראשון.
השם שושן- ממלכת פרס העתיקה- נובע מכך שאחת התקופות המשפיעות ביותר על התפיסה העיצובית והאסטטית שלי בבגדים ובכלל היא תקופת מלכות פרס.
הארמונות הפרסיים, משי, זהב, שש. תפארת והדר.  
במגילת אסתר- שהלוקיישן שלה בשושן- בירת פרס העתיקה, 2500 שנה אחורה, מופיעים תיאורים רבים המציתים את הדמיון - רק אזכרת שמות הבדים מסחררת את החושים – "חור כרפס ותכלת, אחוז בחבלי-בוץ וארגמן על גלילי-כסף ועמודי שש, מיטות זהב וכסף על רצפת בהט-ושש ודר וסחרת" עמודי שש ומיטות זהב, מעוטרים בבדי מלכות, אחוזים ומלופפים בכל עושר המזרח.
זכינו, ולמרבה הפליאה, נשארו עד ימינו אנו פנינות תרבות ואמונה יהודיות פזורים ברחבי ממלכת פרס העתיקה- היא איראן של ימינו. שמורות וחיות. לא מצבות אבן לזכרון העבר, אלא מקומות חיים ופעילים ששמרו במשך כל הדורות במקביל הן על אופיים המקודש (לבני כל הדתות- אפשר לראות מאמינים מוסלמים מתפללים בקברי אבותינו באיראן לצד יהודים עטורי תפילין! - מצורף הקישור לסרט) והן על אופיים הויזואלי-אסטטי- אפשר לראות במקומות אלו עושר של עיטורים, קישוטים ואמנות שנדמה ואפשר לראות כיום רק במוזיאונים מאחורי מסכי זכוכית.
מאחורי הסרט עומד סיפורה של עמותה ששמה לנגד עיניה שמירה ושימור של המקומות הקדושים ליהדות- בעיקר כאלו שבד"כ אינם זוכים ליחס משמעותי מצד הרשויות ולפעמים גם מצד הקהל.
מדהים לראות באיראן 2010- עם כל פצצות הגרעין ומנהיג מטורף- חסיד ברסלב שמנמן וחייכן מסתובב ברחובות טהראן עם זקן פאות ושטריימל.
לראות כדי להאמין שמאחורי כל החדשות המפחידות, מאזני הטרור והאימה, הסכסוך המתמשך ורב השנים- יש גם אופציה אחרת-  אופציה אותה מוביל כבר שנים מורינו הרב מנחם פרומן -יאריך ה' ימיו ושנותיו- אופצייה של שלום. שלום של דתות שכנות, שלום של כבוד אמיתי וקבלה הדדית של המציאות כאפשרית לחיים טובים וישרים בשכנות. שלום פשוט.
הלוואי.
אז הנה הסיבוב האיראני :
http://www.zadikim.org/index.asp?catID=46878&siteLang=3
והנה טעימה מהרב מנחם:
שיבוא שלום.

אין תגובות: